Olbram Zoubek – Adam, Eva a had
Reliéf Adam, Eva a had od českého sochaře Olbrama Zoubka ztělesňuje mistrovství v práci s minimalistickým vyjádřením hluboké symboliky. Na ploše tohoto cínového reliéfu Zoubek přistupuje k archetypálním postavám Adama a Evy s jemností a zdrženlivostí, která zároveň odkrývá jejich existenciální hloubku. Obě postavy jsou zobrazeny v téměř abstrahovaných liniích, jejich siluety působí křehce a zranitelně, jako by byly vystaveny přirozené erozi času.
Výrazné zlacené prvky zdůrazňují symbolický význam postav a zejména přítomnost hada, jenž je zde chápán jako zosobnění pokušení a prvotního hříchu. Zoubek tak pomocí zlacení vytváří kontrast mezi chladným, surovým cínem a lesklými zlatými prvky, což dodává dílu vizuální bohatost a hloubku. Tento efekt nejen podtrhuje symboliku biblického příběhu, ale zároveň dává reliéfu nádech mytického, nadčasového významu.
Dílo z roku 1992 je příkladem Zoubkovy schopnosti spojit expresivní zkratku s rafinovaným estetickým výrazem. Jeho pojetí Adama a Evy jako stylizovaných a křehkých bytostí, s hadem jako nositelem pokušení, vystihuje umělcovu citlivost pro nadčasová témata lidské zkušenosti. Reliéf tak působí nejen jako umělecký objekt, ale také jako hluboce meditativní zobrazení jednoho z ústředních mýtů lidské historie.